Zwarte vrijdag


 

We moeten het even over Black Friday/ Green Friday/... (of hoe je het grote consumptiefeest ook mag noemen) hebben.

Ik had het er al kort in mijn Instagram Stories over maar aangezien het aantal reacties op korte tijd, deel ik het ook hier.Er is naar aanloop van Black Friday al heel wat gedeeld over deze dag.Mensen die het afkeuren, oproepen tot duurzaamheid, waanzinnige kortingsacties, kleine ondernemers die bewust kiezen om niet deel te nemen,...Mijn gezin en ik slaan niet massaal onnodige producten in op die dag. Ik ben zelf eerder ook voor consuminderen, bewuster kopen, duurzaamheid en winkel al jaren met heel veel plezier tweedehands. Een levensstijl die ik ook aan onze kinderen wil meegeven. Deze stijl is er ook mede gekomen doordat we minder hadden en deels noodgedwongen deze keuzes moesten maken. Ik schaam me er ook niet voor om te zeggen dat ik voor sommige producten de winkels in het oog hou om deze met korting te kunnen kopen.

Toch is het hele Black Friday verhaal naar mijn aanvoelen en ervaring niet voor iedereen een bewuste keuze over al dan niet consumeren. En is de keuze hebben om al dan niet te kunnen consumeren voor sommige mensen op zich al een luxe.

Donderdag had ik een cliënt voor mij die hard werkt maar door de stijgende prijzen van levensmiddelen, benzine, elektriciteitsfacturen,... amper rond komt en moeilijke keuzes moet maken. Helaas is deze cliënt de laatste tijd geen alleenstaand dossier. Steeds meer mensen met een inkomen krijgen het moeilijk. Een toestel dat de cliënt dagelijks gebruikt was stuk geraakt maar budget was er amper. Ik hoorde mezelf aanraden dat we misschien eens op Black Friday de mogelijkheden konden bekijken. Misschien kon de cliënt, met kortingen, het toestel wel betalen.

Een voorwaarde om over consuminderen, bewuste groene keuzes, duurzaamheid,... te kunnen spreken, is eigenlijk dat ieder mens voldoende middelen heeft om te consumeren, om te leven. Ik zie vaak dossiers waarbij het meer lijkt op overleven. Voor deze cliënten is Black Friday en andere kortingsacties die aansporen om te consumeren soms een zegen want anders kunnen ze zich het product vaak niet veroorloven. En ik heb het dan niet over de gigantische televisies die nu in de sceptici hun hoofd verschijnen maar over de basistoestellen die iedereen in huis heeft zoals een wasmachine, koelkast, microgolfoven,... Zou jij je een leven kunnen inbeelden zonder? Voor sommige mensen is Black Friday waarschijnlijk een feest waarbij het niet op kan, bij sommige cliënten is het geld al op halfweg de maand. En dan hebben ze niet eens 'zotte kosten' gedaan.

Black Friday zal blijven bestaan zolang er mensen zijn met teveel, mensen die worstelen om net boven de armoedegrens te blijven en mensen met tekorten. Als we willen een verhaal van duurzaamheid en consuminderen vertellen moeten we het hele verhaal vertellen. Ook Green Friday en de keuze voor groene producten is soms een luxe wanneer je op het einde van de maand blij mag zijn dat er nog een boterham met choco over is van het pakket van de voedselbank.

Ik wil niemand met de vinger wijzen van één van bovenstaande groepen want eigenlijk gaat het over een groter probleem in onze maatschappij.

Steeds meer mensen hebben het moeilijk. We moeten blijven streven naar een eerlijkere verdeling van de middelen. Er op zijn minst voor zorgen dat basismiddelen toegankelijk, beschikbaar en betaalbaar zijn voor iedereen. Zolang er een kloof gaapt tussen wat sommige mensen bezitten en de stijgende basiskosten,... zal Black Friday blijven bestaan. Dan blijft de vicieuze cirkel doordraaien van overbevraagde mensen met lage lonen op een overbevraagde planeet die producten met veel korting kopen uit noodzaak waardoor opnieuw andere werknemers minder betaald krijgen, multinationals groter worden, kleine plaatselijke zelfstandigen overkop gaan, er opnieuw meer mensen zijn die het financieel moeilijk hebben,...


Het is meer dan ooit een zwarte vrijdag

 

Reacties

Populaire posts