Fijne moederdag


Zondag is het moederdag.
Dan krijg je als moeder geschenkjes.
De reclameblaadjes prijzen bloemen, chocolade, huishoudartikelen,... aan.
Alsof dat iets typisch is om een moederhart mee gelukkig te maken.
Sommige fabrikanten slaan een andere weg in en plaatsen boormachines op de affiche.
Onder het motto van de emancipatie en andere verkoopspraatjes.
Zou dit echt de manier zijn om 'bedankt' te zeggen voor het opstaan bij de nachtelijke huilbuien van de kinderen, alle zorgen, volle wasmachines, late werkdagen,...
Ik wil die dag liever beleven als een dag om die onvoorwaardelijke moederliefde te vieren in alle schoonheid.
Niet met plannen over hoe ik in al mijn vrouwelijke geëmancipeerdheid binnenkort een legplank kan omhoog hangen.
Moederdag zou niets materieels moeten zijn of een drogreden om ons maatschappelijk bewustzijn aan te wakkeren (en liefst nog iets te verkopen als het even kan).


Zo werd mij één van de mooiste geschenken reeds gegeven in februari.
Op 9 februari werd ik na de operatie door dokter Ates wakker en kon ik opnieuw mijn armen bewegen.
Ik kon vanaf die dag opnieuw mijn kinderen pijnvrij knuffelen, aaien, omhelzen, ...
Ik kreeg opnieuw het gevoel dat ik de mama kon zijn die ik wou.
Dat gevoel was onbeschrijfelijk.

Het mooiste geschenk dat ik me op moederdag kan wensen...
Die warme kinderlijfjes dicht tegen mij, hun kleine armpjes rond mijn nek.
Op één dag de liefde van mijn kleine kerels een beetje terug krijgen die ik iedere dag aan hen geef, gewoon omdat het kan, omdat dit voor mij moeder-zijn is.
Ik heb die reclamefolders niet nodig om dit te definiëren.
Geen enkel hoogtechnologisch stoomstrijkijzer of  verfijnde praline kan bevatten wat het is om moeder te zijn.
Mijn kinderen die proberen hun dankbaarheid of liefde te uitten, hoe voorzichtig of op welke manier dan ook, daar kan niets tegen op.
En zelf even stil staan bij , naast de soms diepe dalen, hoe schoon het is om moeder te zijn.
En hoe ongelofelijk dankbaar ik daar voor ben.
Misschien moeten we ons daar opnieuw in oefenen?




Reacties