Brief aan mijn jarige Eli


Mijn lieve Eli,

Vandaag word je drie jaar.
Iets waar je al heel lang naar hebt uitgekeken.
Je bent voor altijd mijn kleinste kerel.
Dat zal je waarschijnlijk niet altijd in lengte blijven maar wel in mijn hart.
Je bent het voorbije jaar ongelofelijk gegroeid.

Ik heb het dan niet alleen over het feit dat je al maatje 110 draagt en schoenmaat 26 hebt.
Je groeide ook als mensje.
Het naar school gaan heeft jou veel deugd gedaan.
De structuur, de kennis die je mee kreeg en het contact met andere kinderen hebben je echt deugd gedaan.
De woede-aanvallen werden minder.
We leerden er ook beter mee om gaan en weten nu dat ze vooral voorkomen wanneer je moe bent.

Ik vind je een prachtig mens Eli.
Niet alleen omdat ik je een ongelofelijk mooi kind vind (net zoals je broer).
Daar zitten die schattige, zachte wangen natuurlijk voor iets tussen.
Je bent ook innerlijk een prachtig mens.
Je omarmt de wereld met een onvoorstelbaar enthousiasme.
Iets wat me telkens weer vertedert en wijst op hoe wantrouwig en angstig ik zelf als volwassene ben geworden.

Je praat tegen iedereen en zegt vrolijk 'hallo' tegen elke voorbijganger.
Je zingt, danst en praat met energie en je hele lijf en leden stralen vrolijkheid uit.
Je geniet ten volle van eten.
Wanneer ik jou iets zie opeten, krijg ik ook zin om net hetzelfde op te eten want volgens mij is het iets overheerlijks. Ook al heb ik het reeds gegeten en weet ik dat het maar gewoontjes is.
Je houdt van de wereld.
En dat merk je in alles wat je doet.

Je kan genieten van een warm bad met schuim, bruisballen, lotions,...
Ik was zelf nooit een fan van in bad gaan maar door jou vind ik het terug geweldig.
Je gaat graag mee winkelen.
Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad in een pashokje wanneer jij met mij kleertjes aan het passen bent.
Je grote broer is jouw idool en je volgt hem in alles wat hij doet.
Je gelooft in vriendschap en vriendjes maken.
Je speelt graag, duikt in het leven, maakt je graag vies,...


Je lijkt enorm op je papa.
Je leeft zonder angst en alsof je door het leven danst en zingt.
Ik hoop dat je dit altijd kan behouden.
Het is één van de redenen waarom ik je papa zo geweldig vind.
Behalve wanneer hij zingt om acht uur 's morgens .
Dat is mama net iets te vroeg.

Gelukkig lijk je ook een beetje op mij.
Want je zingt niet zo vroeg in de ochtend.
Je sluimert ook nog graag een beetje in je bed.
Je bent ook best koppig en bijt door wanneer je iets niet kan.
Wanneer je valt, sta je snel weer op en doe je verder.
En je houdt van winkelen en chocolade.

Vandaag vieren we dus jouw verjaardag op jouw manier.
Vol vreugde, met veel chocolade, knuffels en vol goesting in het leven.
Ik hou van je.

Je mama.

Reacties