Gelezen: Opvoeden tot zelfvertrouwen - Steven Gielis


 "Een boek dat je kind op weg zet naar meer zelfvertrouwen, veerkracht en geluk."
Steven Gielis schreef met 'Opvoeden tot zelfvertrouwen' een praktisch boek om ouders, opvoeders,... tools aan te reiken om met je kind aan de slag te gaan.
Het boek ziet er alvast prachtig uit met de zachte dierentekeningen van Erika Verhoeven.

Ik lees het boek uit in slechts een weekje heen en weer pendelen met de trein.
De hoofdstukken vertellen op een logische wijze hoe je aan meer zelfvertrouwen kan werken bij je kind.
De auteur gebruikt hiervoor het beeld van een boom.
"Bomen staan symbool voor een trage, gestage maar zekere groei in het leven, van kind tot volwassene. Maar een boom groeit nooit alleen: hij heeft zonlicht en water nodig."
Deze metafoor vond ik heel mooi.
Het toont aan hoe kinderen (en later volwassenen) zich blijven ontwikkelen en hoe jij daar als ouder kan in helpen door een goede tuinman te zijn en de bodem te voeden.

In dit opvoedboek ontdek je 20 manieren om te werken aan zelfvertrouwen.
Sommige manieren waren nieuw voor mij en neem ik zeker mee.
Zo leerde ik dat je een doel beter in kleine onderdeeltjes opsplitst omdat dit makkelijker is voor je kind.
En dat je bij het geven van complimentjes best  het correcte gedrag zelf benoemt.
Terwijl ik vaak zeg "Flinke jongens."
Ik merk dat het ook echt helpt bij mijn kleine kerels.
Het boek staat vol met leuke en herkenbare voorbeelden.
Die helpen om de inhoud hanteerbaarder te maken en de link te leggen met je eigen leven als ouder.
Daarnaast krijg je enkele leuke opdrachten en praktische oefeningen mee zodat je zelf vlot aan de slag kan.


De toon is niet veroordelend naar de ouder toe maar legt eerder de nadruk op hoe verschillend iedereen is en hoe je dit positief kan aanwenden.
Daarnaast legt het ook de nadruk op het kind als individu en hoe je hem of haar kan stimuleren om te groeien.
Mijn enige bedenking is dat het merendeel van de manieren in het boek een zekere taalvaardigheid van het kind vereisen.
Ik heb zelf een kleuter in huis die op dit moment aan geen enkele hobby of feestje meer wil deelnemen.
Een tip in het boek is om hem de hinderlijke gedachten te laten benoemen, te vragen naar wat hem kan tegenhouden of hem te laten formuleren wat zijn sterke eigenschappen zijn.
Ik probeerde dit op een rustig moment maar dit is nog een brug te ver voor mijn vijfjarige.
Nog wat tips voor ouders met peuters en kleuters is dus een beetje wat ik mis in dit boek.

Ik ben fan van dit boek.
Een aanrader voor iedere jonge ouder.
Ik heb na het lezen van dit boek een lichte zucht van opluchting geslaken.
Het gaf me wat bevestiging dat ik goed bezig was en tips om mee aan de slag te gaan.

Een leuk detail om op te letten bij het lezen: de tekeningen groeien mee met de hoofdstukken en de boom.


Reacties