Deze mama blijft groener




Ik schreef een maand geleden over onze pogingen om het hier in huis wat ecologischer aan te pakken.
Ik ben me er immers van bewust dat zorgen voor onze planeet en al wie er op loopt een gezamenlijke verantwoordelijkheid is.
Dus wil ik graag beginnen met zelf de eerste kleine stapjes te zetten in dat 'zorgen voor'.
In een vorige blogpost las je welke ingrepen we reeds deden en welke aanpassingen we maakten in ons dagelijks leven.

Ik kan je inmiddels vertellen dat we nog steeds tevreden zijn over de meeste aanpassingen die we toen maakten.
Zo is de inhoud van onze badkamerkast gehalveerd sinds we shampoo en zeep in blokvorm gebruiken.
Daarnaast heb ik nu ook onze scheerzeep in spuitbussen vervangen door de blokvariant van Lamazuna.
Geen chemische scheerschuimen meer voor ons. De blokvariant is zuiniger, schuimt onmiddellijk bij contact met een natte huid en levert geen allergische reacties op. Ik ben verkocht.
Weer een flacon minder in de kast.
Schrik niet van de prijs van de blokvarianten van shampoos en dergelijke. Je betaalt iets meer maar ze zijn dan ook veel zuiniger in gebruik.
We gebruiken nu met twee personen al iets meer dan twee maanden 1 blokje shampoo en we zijn iets over de helft.
De enige verpakking die nu overblijft is voor de hypoallergene zeep van onze kinderen. Gelukkig heeft Uriage één liter verpakkingen waar we meer dan negen maanden lang onze kleine mannen mee kunnen wassen. Zo sparen we verpakkingsmateriaal uit.

onze badkamerkast voor....

en na

 We schakelden ondertussen ook over op kraantjeswater.
Ik dacht dat dit wat aanpassing zou vragen van onze kleine kerels maar ze wenden hier zeer snel aan.
Ze hebben nu sneller de reflex om zelf water te nemen aan de kraan dan vroeger.
Een verandering die we ook merken in ons afvalgebruik.
We hebben nu nog maar om de vier à zes weken een volle vuilniszak.
Hier zijn we dus op de goede weg.

Een tip die je vaak leest op zero waste websites is om je afvalberg te bestuderen.
Ik deed dus ook even deze test en haalde er nog een aantal werkpunten uit voor ons gezin.
Zo is het merendeel van de verpakkingen in onze blauwe vuilniszak vooral van spuitwater en melk.
Lactosevrije melk bestaat voorlopig nog niet in glazen flessen dus die kunnen we niet zo snel missen.
Wat het spuitwater betreft kunnen we gaan kijken naar glazen flessen of een sodastream.
In onze gele vuilniszak zaten vooral verpakkingen van brood, groenten en fruit.
We moeten dus nog wat meer de reflex hebben om zelf onze zakjes mee te nemen wanneer we gaan winkelen.
Naar de bakker namen we de voorbije keren onze broodzakken zelf mee of een doos voor koffiekoeken.
Hij kijkt nu al niet meer op wanneer we onze zakken afgeven.

Het zijn kleine ingrepen die helpen om wat bewuster te leven.
Ik streef niet naar zero waste leven want dat zou druk leggen op onze schouders en het lijkt me voorlopig niet haalbaar.
Ik wil me wel engageren om ons best te doen waar we kunnen.
En jij?
Heb je zelf nog tips voor ons?
Alle beetjes helpen.




Reacties

  1. Ik zag ooit een reportage waaruit bleek dat glazen flessen niet beter of slechter zijn dan plastic flessen (als je ze recycleert). Omdat glazen flessen een enorm waterverbruik vragen om ze te spoelen. Er bestaan daar veel discussies over. Sindsdien ben ik niet meer zo gehecht aan glazen flessen en vind ik goed sorteren even belangrijk. Voor de rest vind ik het vaak gewoon moeilijk omdat veel dingen niet zomaar in de supermarkt te vinden zijn. Ik zou veel groener kunnen zijn als dat wel zo was denk ik. Online bestellen is ook al moeilijker omdat er hier niemand thuis is om pakjes te ontvangen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is steeds zoeken naar wat nu de juiste oplossing is en of een maatregel wel ecologisch is. Want wat je me nu over de glazen flessen schrijft is geheel nieuw voor me dus die schrappen we dan misschien ook beter van het lijstje. Wij gaan hier ook gewoon naar de supermarkt. Ik vrees dat de verplaatsing naar de eerste verpakkingsvrije winkel in buurt (Gent) slechter is voor het milieu dan in bulk kopen in de plaatselijke supermarkt.

      Verwijderen
  2. Ik ben benieuwd welke shampoo jij gebruikt, want hij ziet er helemaal anders uit als de onze :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Reactie