Op uw gemak ontbijten: vijgencake


'Slow mornings', om het hip te laten klinken, op deze manier zie je het overal verschijnen.
Of zoals wij het in deze contreien noemen 'op uw gemak ontbijten'.
Ik kan daar ongelofelijk van genieten.
Ik heb nood aan zo minstens één ochtendje in de week.
Met een lekkere tas thee en een geroosterde snee brood met marmelade of lemon curd.
Meer is daar soms niet voor nodig.

Gewoon het gevoel te hebben dat ik er mijn tijd voor neem en niet gehaast mijn eten naar binnen moet werken om op tijd mijn trein te halen.
In het weekend gaan we voor de XXL versie van zo'n ontbijt.
Dan doen we het echt rustig aan en zet ik koffie met een Franse koffiezet.
Of ik doe eens zot en bak lekker iets zelf in de oven.
De komende maanden deel ik hier dan ook mijn meest geslaagde receptjes voor zo'n ontbijt.
We beginnen met het recept voor een heerlijke (vegan) vijgencake.

Ingrediënten:
150 gr. gedroogde vijgen
200 gr. speltbloem
2 tl. bakpoeder
1 tl. kaneel
50 gr. bruine suiker
20 gr. agavestroop
30 gr. zonnebloemolie
warm water

Aan de slag:
1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
2.Snij de gedroogde vijgen in stukjes en doe ze in een kommetje. Voeg warm water toe tot de vijgenstukjes helemaal onder water staan en laat een uurtje weken.
3. Doe de bruine suiker, de zonnebloemolie en de agavestroop in een mengkom. Voeg 3 eetlepels van het weekvocht van de vijgen toe en roer goed.
4.  Voeg nu de speltbloem en het bakpoeder toe. Roer alle ingrediënten goed tot een glad beslag.
5. Giet het overtollige vocht van de vijgen en voeg de vijgenstukjes toe aan het beslag. Roer goed.
6. Bekleed een cakevorm met bakpapier en giet het beslag in de vorm. Bak de cake 40 minuten op 180 graden.

Smakelijk

Tip: vang het overtollige vocht van de geweekte vijgen op en giet er gekookt water bij. Je hebt onmiddellijk een heerlijke thee.




Reacties