Onze favoriete (voorlees)boeken deze maand


De voorbije twee vakantiemaanden waren het perfecte excuus om veel boeken te lezen.
Ik ben stiekem ook terug een beetje blij dat ik terug met de trein naar het werk kan.
De ideale moment om even in alle rust te lezen.
Welke boeken hebben we de voorbije maand verslonden die de moeite waard waren?

'Het geheim van mijn man - Liane Moriarty': na het stevigere werk van Michiel Lieuwma was ik toe aan een lichter verteerbaar boek. Dit boek bleek daar ideaal voor. Zoals je ziet staat het zelfs niet op de foto omdat ik het reeds heb uitgeleend aan mijn schoonzus. Zo weet je ook onmiddellijk dat ik dit echt een goed boek vond. Dit boek vertelt het verhaal van Cecilia Fitzpatrick, een vrouw die een schijnbaar perfect leventje leidt als ideale huisvrouw en Tupperware consulente. Tot ze op een dag een brief ontdekt van haar man die ze pas mag openen na zijn dood. De brief zal zowel haar leven als het leven van de mensen rondom haar veranderen. Het boek is spannend en leest vlot. Liane Moriarty creëerde boeiende en herkenbare personages die elk geconfronteerd worden met verschillende dilemma's die ook de lezer raken. De epiloog zorgt voor een boeiende 'wat als' die je achterlaat met heel wat vraagtekens.

'Franciscus en de dieren - Piet Grobler': dit kleurrijke voorleesboek ligt de laatste tijd in bovenste schuif bij onze jongens. Het verhaal van Franciscus spreekt ook vandaag de dag nog veel mensen aan. Dit boek vertelt de hoogtepunten en meest bekende verhalen uit het leven van Franciscus op kindermaat. De tekeningen zijn ruwer maar de eenvoudige, kleurrijke stijl spreekt onze kinderen aan. Ik vind het boek zelf niet zo goed. De essentie van Franciscus is verdwenen. God werd vervangen door 'het goede' De schrijver durft de zaken niet te benoemen zoals ze zijn. Franciscus is een geitenwollensok geworden terwijl hij een inspirerende figuur is voor vele gelovige en ongelovige mensen. Jammer dat hier een deel van zijn ware identiteit wordt verstopt uit angst voor verschillende meningen.

'Eat happy - Melissa Hemsley': ik heb lang getwijfeld om dit kookboek in huis te halen. Het boek kost 29,95 euro, niet weinig voor een kookboek. Maar je krijgt veel waar voor je geld. Melissa Hemsley heeft een populaire blog en instagramaccount waar ze haar gezonde, snelle recepten met de wereld deelt. Het boek belooft je feel good gerechten die je in 30 minuten maakt. Het boek doet wat het belooft. De recepten zijn vrij eenvoudig en eens je wat geoefend bent in het snijwerk zijn ze ook snel klaar. Dit kookboek is ook meer dan zijn geld waard want het is naast een verzameling van maar liefst 242 pagina's aan recepten ook een vat aan informatie met kooktechnieken, restjes verwerken, tips,... Ik moet nu enkel nog een paar basiskruiden aanschaffen en ik kan met alle recepten aan de slag. Het enige minpuntje vind ik soms de vertaling: geelwortel?... voor mij mag je ook gewoon kurkuma zeggen.

Op dit moment neem ik 'Bovenhuids' van Dimitri Verbelen mee op mijn treinreizen. Ik ben nog maar 128 pagina's ver in het boek maar begrijp volledig de coverafbeelding. Dit boek geeft je een stomp in de maag. Het is heel aangrijpend en kruipt onder je vel. Ik ben benieuwd hoe het verhaal verder gaat. Daarna ligt N.I. Monteyne's boek op me te wachten met iets luchtigers als afwisseling.


Reacties