Deze mama wil het groener


 Het begon met de komst van de kinderen.
Het besef dat deze planeet niet alleen van ons is.
Ik wil dat ook mijn kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen,... nog kunnen genieten van de natuur en al wat de aarde te bieden heeft.
Ik dacht vroeger dat ik geen verschil kon maken maar nu ben ik eerder van het motto "alle kleine beetjes helpen".
En dus hebben we de laatste tijd een aantal zaken in ons dagelijks leven aangepast.
In de hoop dat we wat milieubewuster, afvalarmer, ecologischer,... leven.

Alhoewel ik het heel moeilijk vind om de 'juiste' keuzes te maken.
Want ga je voor afvalarm?
Of neem je een ecologische deo die toch in een glazen verpakking zit?
Kies je er voor om groenten bij de boer te halen en iets verder te rijden?
Of groenten uit de supermarkt die twee straten verder ligt?
Ik ben er niet altijd helemaal uit.
Maar het belangrijkste vind ik al dat we er bewust bij stil staan.
Net als onze kleine mannen.
Wat pasten wij voorlopig aan:

In de badkamer:
We proberen verzorgingsproducten zonder verpakking te kopen.
We schakelden dus over op shampoo, conditioner en zeep in blok. En dat bevalt ons voorlopig prima!
We hebben de versie van Lamazuna in huis gehaald. Die is volledig vegan en verpakkingsloos.
Ik kreeg na het eerste gebruik vragen of ik bij de kapper was geweest dus mijn haar ziet er dik in orde uit.
We schakelden ook over op herbruikbare wattenschijfjes. Een aanrader maar ik heb wel meer dan tien stuks nodig om een weekje door te komen.
Het enige waar ik nog mee worstel is de deodorant. Ik koos ook voor een solide versie maar voorlopig reageer ik niet zo goed op de solide versie (een allergisch velletje blijkt hier niet tegen bestand). Ik schakelde over op de patchouli versie van Lush maar ik kan voorlopig niet wennen aan de geur. Ik schakelde dus voorlopig over op een roldeo van Urtekram.
Voor mijn verzorgingsproducten voor mijn gelaat schakelde ik over op Cîme. Een ecolabel van Belgische bodem en betaalbaar. Ik ben fan van de heerlijk geurende dagcréme, het verfrissende rozenwater en hun prachtige verpakkingen. Nu enkel misschien die laatste nog hervulbaar maken?
We zetten ook consequent het water uit tijdens het inzepen, tandenpoetsen en gebruiken een spaarknop op het toilet. 

In de keuken:
De grootste ommezwaai die we voorlopig maakten is afstappen van het flessenwater. Zowel de kleine als grote flessen water hebben we afgezworen. We kochten een tapje en vijf liter flessen om de overgang naar kraantjeswater en het gebruik van drinkflessen te laten wennen. De bedoeling is om hierna volledig op kraantjeswater over te stappen.
Enkel wat frisdranken betreft zitten we nog met verpakkingen. Ik maak zelf al ijsthee wanneer er iemand langs komt maar af en toe een bruisend drankje dat missen we wel. Hier moeten we dus nog een ecologischere oplossing op vinden. Misschien glazen flesjes terug of een sodastream?
De afwasproducten die we in huis hebben zijn ondertussen van Ecover.
Daarnaast proberen we ook bewust in te zetten op restjes koken en rekening te houden met het seizoen bij het aankopen van groenten en fruit.
We denken er ook over na om beewraps in huis te halen om restjes in te pakken. Heeft iemand hier reeds ervaring mee?
We proberen ook minstens één dag in de week vegetarisch te eten. Iets waar niemand hier in huis nog een probleem over maakt en meestal voor verrassingen op ons bord zorgt.

In huis:
Wanneer we meubelen of huisraad moeten aankopen vragen we ons eerst en vooral af of we het niet in de kringloopwinkel kunnen kopen. Ons servies en een deel van onze meubels is tweedehands en vaak zien die er uit als nieuw.
We hebben voorlopig ook de snoetenpoetsers volledig afgezworen. In de plaats daarvan gebruiken we al even een  doekjes uit badstof die we net maken. Een prima alternatief, ook als je op daguitstap gaat. We nemen gewoon een vochtig exemplaar mee in een bewaardoosje.
We proberen ook koekjes zonder al te veel verpakking te kopen. Iets wat met de recente stroopwafelvoorkeur van mijn twee zonen makkelijk gaat.

Het zijn slechts kleine ingrepen die we de voorbije maand deden maar alle beetjes helpen.
Elke tip, vraag, informatie is meer dan welkom.
Want het blijft een zoektocht om het beter te doen voor onze planeet en de toekomstige generaties.



Reacties

  1. Heel leuk om te lezen dat jullie het ook ecologischer aanpakken in jullie huishouden. Wij proberen ook zoveel mogelijk aan de natuur te denken. Misschien een interessante tip: ik gebruik uit de Biovita een roldeodorant gemaakt van aluinsteen. Duurder in aankoop, maar gaat ook veel langer mee én het werkt goed zonder nare geurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die keuzes vind ik ook altijd moeilijk om te maken. Naar wasproducten toe bijvoorbeeld. Wij gebruiken herbruikbare luiers en die wil je natuurlijk proper hebben! Maar ecologische producten doen het naar mijn mening niet zo goed als mijn vertrouwde minder ecologische wasmiddel. Er blijven altijd wel vlekken op de luiers achter (en ze ruiken minder fris). Dus ja, wat doe je dan?
    Overstappen op ecologischer lijkt soms makkelijk, maar als je iets gewoon bent, is het dat niet altijd hè?

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Reactie