Onze favoriete (voorlees)boeken deze maand


Er werd de voorbije weken in huis opnieuw heel wat gelezen.
Ik las niet alleen leuke boekjes voor aan de kinderen.
Ook ik heb mijn boekenkast verrijkt.
Naast het maandelijkse Flow Magazine ontdekte ik ook heel wat boeken.
Ik las tussendoor het boekenweek geschenk van Griet Op de Beeck maar dat bleek minder mijn ding te zijn. Dat lag vooral aan de schrijfstijl.
Ontdek hieronder welke boeken ik wel heb onthouden en waarom.


De mooiste dag - Stevo Akkerman
De ideale zomerlectuur! Dit boek leest echt als een trein. De personages zijn boeiend, hun verhalen soms herkenbaar en het boek is heel goed opgebouwd. Je leert Therese en haar familie kennen op één van de mooiste dagen van haar leven: de geboorte van  haar eerste kind. Je voelt al bij het lezen van deze eerste pagina's dat er iets niet klopt. Wanneer blijkt dat Therese's moeder is verdwenen op weg naar het ziekenhuis begint er zich een familiegeschiedenis te ontplooien. Je ontdekt door de ogen van Therese, haar man, Therese's vader en zus wat er allemaal aan de hand is en waarom haar mama net nu verdween. Stevo Akkerman heeft een vlotte en klare schrijfstijl. Hij weet de spanning op te bouwen en snijdt heel herkenbare thema's aan. Een boek dat zeker in je reistas moet.

Gezichten van glas - Michiel Lieuwma
Waar te beginnen. Dit was geen eenvoudig boek. Het is een boek dat je enkel traag kan lezen. Af en toe heb je zelfs het gevoel dat het boek stil valt. Maar dat symboliseert dan weer heel mooi waar de personages in het boek zich bevinden. Hun leven lijkt namelijk ook stil te staan. In dit boek leer je drie personages kennen: Gilbert - een cabaretier op zoek naar inspiratie-, Jonathan - een kunstenaar op zoek naar zichzelf en de zin van de kunst- en  Debora - halfzus van Gilbert met een identiteitscrisis. In hun zoektocht komen alle personages op een gegeven moment in het huis van Gilbert terecht. Daar zoeken ze de essentie van het leven, de kunst,... Het zoeken wordt soms stil staan en vast lopen. De worstelingen van de personages zijn worstelingen waar wij vandaag ook mee zitten: liefdadigheid, de zin van kunst, wat is echt?,.... De zoektocht van de personages eindigt dramatisch, op een manier die je niet had verwacht. Ook al ben je zelf toeschouwer geweest van de vernieling die de personages hebben aangericht. Een mooi boek maar het vraagt om langzaam lezen. Je moet ook wat interesse hebben in opvattingen over kunst, het leven,... Anders zal je dit boek al snel aan de kant leggen. Mij kon het wel bekoren maar ik had er ook tijd voor nodig.

Treesje, lieveheersbeestje - Antoon Krings
Treesje lieveheersbeestje woont in de Tierelantuin samen met haar vriendjes. Ze is heel erg lief. Tot ze op een dag op de neus van een heks gaat zitten en verandert in een gemeen beestje. Een kleurrijk prentenboek over goed en kwaad. We kregen dit boekje cadeau bij de geboorte van Eli en sindsdien is het nog steeds één van hun favoriete voorleesboekjes.  Treesje is een leuk personage en spreekt mijn zoontjes echt aan. In de tuin krijgen alle lieveheersbeestjes dan ook de naam Treesje.


Daarnaast blijven 'Van wie is die sok' en 'Gigantosaurus' nog steeds heel vaak uit de boekenkast komen. Jonah kent ondertussen ook al heel wat dinosoorten dankzij het Gigantosaurusboek. Hij kent ze al beter dan ik.
Ik ben nu begonnen met het lezen van een boek dat al sinds vorig jaar op mij ligt te wachten 'Het geheim van mijn man' van Liane Moriarty. Ook 'Weg van jou' van N.I. Monteny ligt nu al op me te wachten. Aan zomers leesvoer dus voorlopig geen gebrek.
Welk boek gaat er bij jou mee op reis?

Reacties

  1. Hier ligt er al een hele stapel klaar om mee te gaan op vakantie. Momenteel lees ik nog 'De Verborgen Kleitabletten' van Julia Navarro en die hoop ik uit te hebben voor we op vakantie vertrekken.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Reactie