Onze tips voor een leuke zomervakantie




Deze week zit het schooljaar er al op.
Twee maanden vakantie voor Jonah.
Ik denk dat hij zijn vriendjes snel zal missen.
Hij gaat dan ook echt graag naar school.
We plannen dit jaar opnieuw een staycation met af en toe eens een leuke uitstap.
Het zal een kunst zijn om opnieuw twee maanden te overleven zonder al te veel "Mama, ik verveel mij."
En begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ze zich ook mogen vervelen.
Ik wil niet hun hele vakantie vol plannen.
Maar we gaan toch ook samen spelen.
Hier alvast enkele tips, activiteiten,... die hier altijd in de smaak vallen.

Leve de zandbak: de zandbak is hier één van de beste aankopen al geweest. Jonah kreeg er eentje toen hij twee werd en sindsdien spelen ze er bij goed weer haast iedere dag in. Vooral ijsjes maken en zandtaartjes bakken vinden ze geweldig. Ook het zandspeelgoed van Playmobil valt hier heel goed in de smaak omdat het veel steviger is dan een goedkopere versie. En ze zijn net dat ietsje origineler. Ik leef de komende maanden dus met een huis vol zand. Maar daar kan ik na een jaar verbouwen best mee leven.


Bezoek eens een provinciaal domein: onder het motto 'dichtbij is er zoveel moois te ontdekken' gaan we dit jaar op wat uitstap dicht bij huis. Het moet ook niet altijd een pretpark te zijn want die kosten vaak veel geld. Een bezoekje aan De Gavers of Puyenbroeck is net zo leuk. Groen, mooie speeltuinen, water om in te plonsen,... alles wat een kinderhart (en dat van mama) sneller doet slaan.

Picknicken: het klinkt heel eenvoudig maar onze kleine mannen zijn er even zoet mee. Ik maak hen een picknickje met fruit, boterhammetjes, rozijntjes, water,.... terwijl zij buiten een plekje kiezen en inrichten. Nadien zijn ze meestal een goed uurtje zoet met luieren, boekjes lezen, eten,... Het is de kunst om je er dan als ouder niet direct bij te ploffen met een boekje... alhoewel dat soms zeker ook eens mag.

Speel een gezelschapsspel: we hebben een grote kast gezelschapsspelen. Ook de kinderen hebben ondertussen de microbe te pakken en spelen graag een spel samen. We zitten nu ook in de fase dat ze (mits hier en daar wat sturing) samen een spel kunnen spelen. Haal dus een leuk gezelschapsspel in huis of leen er eentje in de spelotheek. Wij testen onlangs Bumba en Krokokoppen van Identity Games uit, twee nieuwe spelletjes op de markt en die vielen heel goed in de smaak. Vooral het Bumbaspel was, in al zijn eenvoud, een hit en zowel Jonah als Eli zijn er een hele tijd samen mee zoet geweest. Een aanrader.




Water en de rest komt later: waterspelletjes doen het hier altijd goed bij zomerse temperaturen. Wij halen bij een dagje goed weer niet altijd het zwembadje boven. We willen niet teveel water verspillen dus als we weten dat het een weekje mooi weer is dan gaan we er voor. Maar op andere dagen vullen we een kom met water en krijgen de waterpistooltjes of een gietertje. Ook hun waterbaan met bootjes van Aquaplay zorgt voor veel plezier. De watertafel van Little Tikes lijkt ons ook leuk voor warme dagen. Iemand hier al ervaring mee?

Hoe meer ik schrijf, hoe meer goesting ik al krijg in die staycation.
Laat die zomervakantie dus maar komen.
Hebben jullie al plannen?



Reacties