Huissokjes haken (met patroon)


Mijn oma had steeds schuiven vol met zelfgehaakte huissokjes.
Ik denk dat ieder kleinkind er wel paren op reserve had.
Ik heb lang gedacht dat mijn mémé Poldine gewoon ongelofelijk graag sokken haakte.
Nu ik ze zelf heb leren haken weet ik waarom ze er zoveel had.
Het is de ideale manier om restjes wol weg te werken.
En het is ook wel leuk om te haken want je hebt snel een resultaat in handen.

Ik ben dus al aan het haken geslaan voor de komende winter.
Geen koude voetjes meer voor het slapen gaan.
En ik ben stiekem ook een beetje trots dat ik deze kan haken, net zoals mijn mémé kon.
En op mijn zoon-mama exemplaren.
Hieronder kan je het patroon vinden voor iemand met maatje 37.
Afhankelijk van de grote van de voet moet je gewoon minder steekjes meerderen.
Na één paartje te haken heb je het echt onder de knie.
Allemaal kleine bolletjes wil over? Haak streepjeskousen!


Benodigdheden:
Haaknaald 6
Wol van dikte 6 (of twee resten wol met dikte 3 die je samen haakt)

Patroon:

1. Haak 3 lussen
2. Haak 7 vasten in de tweede losse vanaf de naald.
3. Haak in iedere vaste 2 vasten (14)
4. Haak in eerste 2 vasten 1 vaste, in de volgende 2 vasten enz.
5. Haak 4 vasten, een dubbele vaste, 4 vasten, een dubbele vaste, enz.
6 -11. Haak een vaste in iedere vaste. Je hebt nu de tip van de huissok gehaakt.
Schuif deze over je voet en pas. De sok zou tot net voor je enkel moeten komen. Haak een rijtje extra of minder een rijtje indien dit niet zo is.
12. Draai je haakwerk om, haak een losse en haak vasten terug. Laat 5 steken open.
13 - 20. Draai je haakwerk om, haak een losse en haak vasten terug. Laat telkens de vijf steken open.
21. Je moet nu enkel nog de achterzijde van de sok aan elkaar haken. Plooi je haakwerk binnenstebuiten en leg de twee uiteinden van de hiel netjes op elkaar. Haak de twee zijden aan elkaar met halve vasten.Begin bij de puntjes te haken en haak zo naar de binnenzijde van de sok. Haak terug naar de buitenzijde van de sok met halve vasten. Zo is je sok extra stevig.
23 - 24. Haak vasten langs de opening van de sok. Eindig met een halve vast en hecht af.
Klaar!

Tip: wol rekt mee. Haak je sokjes dus liever een maatje te klein. Ze zijn ook niet ideaal om op gladde ondergronden mee te lopen zonder dat je een antislipstof aan de onderzijde hebt aangebracht. Wel ideaal voor een televisie avondje of koude voetjes in bed.




 





Reacties