Over jongens, meisjes en hun speelgoed


Ze stond al even bovenaan het verlanglijstje, die pop van Jonah.
"Zo eentje die kan huilen en pipi doen zoals een echte baby!" vult hij dan enthousiast aanOp de brief voor de Sint en voor de paasklokken stond de pop op het lijstje.
En Eli die vroeg naar kleine popjes van 'Trolls'.
Ik zag er geen graten in.

Tot je in de speelgoedwinkel het betreffende speelgoed gaat zoeken.
Ik kwam in roze gangen terecht waar de glitter me net niet om de oren vloog.
Overal stonden meisjes afgebeeld op de verpakking.
Ik kreeg even een vreemd gevoel in mijn maag.
Zou ik niet terug gaan naar de blauwere rekken vol auto's?
Ik werd haast boos op mezelf.
Ik begon ook bijna in jongens/meisjes hokjes te denken.

Terwijl dat hokjesdenken eigenlijk niet nodig is.
Er zouden geen rekken in de speelgoedwinkels moeten staan met 'enkel jongens' en 'enkel meisjes'.
Speelgoed dient om kinderen uit te dagen, te prikkelen en te stimuleren in de ontwikkeling.
Mijn jongens zijn eerder het zorgzame type en ik bewonder het echt in hen.
Die pop past dus perfect bij hun karakter.
Net zoals er meisjes zijn die nieuwsgierig zijn naar hoe alles werkt en die dus liever een auto uit elkaar draaien dan alweer een glitterpop aan te kleden.

Ik hoop dat er ooit een einde komt aan die roze en blauwe winkelrekken.
Ik zou in de toekomst graag een speelgoedwinkel binnenwandelen waar een kind zich vrij voelt om zichzelf te zijn.
Waar ze kunnen kiezen uit speelgoed dat het best aansluit bij hun karakter en persoonlijkheid.
Zonder daarbij al een sturing te voelen richting een bepaald stuk speelgoed
Ongeacht of het 'meisjesachtig' of 'jongensachtig' is.
(Wat dat dan ook mag zijn...)

Mijn jongens dragen ondertussen goed zorg voor hun babypop.
Ze hebben de baby 'lief' gedoopt en ze komt alvast niks te kort.
Buiten de pamper verversen, dat moet mama doen want dat is vies.
Misschien toch nog wat werken aan die vaderschapskwaliteiten.


Met dank aan Baby Born om onze kleine kerels hun verlanglijstje te helpen waarmaken.
Wij kregen de kans om één van hun nieuwste accessoires uit te testen: de babyvoedingsstoel. Stevig en makkelijk om mee te nemen. Het stoeltje zorgde hier al voor heel wat speelplezier. Het reiszitje is ook nieuw in het Baby Born assortiment. Uitstekend speelgoed dat tegen een stootje kan. En hopelijk binnenkort wat minder roze of meisjes op de verpakking ;-) ? Dan krijgen ze nog een extra sterretje bij van ons.



Reacties