Muts voor een grote kerel (met patroon)

Ik haak de mutsen en sjaals voor ons gezin vaak zelf.
Het maakt me gelukkig om iets voor hen te maken.
Zeker als het een kledingstuk is dat hen kan warm houden tijdens donkere, koude dagen.
Toen mijn man me vroeg om een muts voor hem te haken, zei ik meteen 'ja'.
Een eenvoudig exemplaar in een leuke kleur.
Geen bloemen of franjes voor mijn man.


Het werd uiteindelijk een oranje exemplaar met een ribbelboordje.
Hieronder kan je het patroon vinden.
Een eenvoudig patroon waar zelfs een haakbeginneling mee aan de slag kan.
Het haken neemt ook niet veel tijd in beslag.
Ik werkte er ongeveer een uurtje aan.

Benodigdheden:
Wol Laura in kleur 'apricot oranje' (Veritas)
Haaknaald 6

Patroon
Rij 1: Haak 3 losse.
Maak nu een cirkel door de eerste losse vast te haken in de laatste losse met een halve vaste.
Rij 2: Haak nu in het midden van de cirkel 8 vasten.
Rij 3: Haak 2 vasten (meerderen) in iedere vaste
Rij 4 - 5: Meerder nu om de 3 steken (2 vasten haken - 1 steek meerderen). 
Rij 6: Meerder om de 5 steken
Rij 7: Meerder om de 7 steken
Rij 8: Meerder om de 9 steken
Rij 9: Meerder om de 11 steken
Rij 10 - 16: Haak allemaal vasten
Rij 17 - 21: Minder 1 steek per rij (minderen doe je door twee vasten samen te haken)
Rij 21 -  26: Haak allemaal vasten. Sluit rij 26 af met een halve vaste.

Ribbelboordje: Haak nu 3 losse en 1 keerlosse. Keer je werk om en begin met haken in de tweede lus op je naald. Haak vasten en zet vast met een halve vaste in de muts. *Keer opnieuw om en haak opnieuw drie vasten maar deze keer haak je in de achterste lus van de vaste. Haak 1 lus en keer om. Haak opnieuw 3 vasten in de voorste lus. Haak 1 halve vaste in de eerste steek van de muts die je tegenkomt en de volgende.* Keer opnieuw je werk om. Herhaal * * tot je helemaal rond hebt gehaakt. Haak het boordje aan elkaar vast met halve vasten.

Veel haakplezier!

Reacties