Herfstweer = haakweer

 

Ik ben terug beginnen haken.
Het ligt misschien aan het weer of de nood aan knus en gezellig.
Of beiden.
Maar het begon ineens terug te kriebelen.
Herfst betekent voor mij vaak de start van het 'haakseizoen'.
De nieuwe, mooie bollen wol bij Zeeman zijn (eerlijk) ook deels de reden.
Het zachte Julia breigaren en Marl breigaren (zachtroze) zijn mijn favoriete bollen wol van het moment.
De kinderen lijken ook de zelfgemaakte spullen te waarderen.
En dat geeft deze mama natuurlijk nog een extra duwtje in de rug om te blijven haken.


Ik haakte voor Jonah een trui.
Mijn eerste echte trui.
Ik gebruikte het partoon uit het eerste boek van Ponnekeblom.
Een heel eenvoudig patroon voor startende hakers of als je nog nooit een trui haakte.
Ik gebruikte grijs Julia garen en grijs Tweed garen.
De trui werd uiteindelijk iets groter dan voorzien.
Maar Jonah wil hem steeds dragen.
Ik hoop dat oversized truien dus nog even in de mode blijven.


Voor mezelf haakte ik een oversized gilet.
Deze keer geheel bewust (ook al sta ik niet superenthousiast op de foto).
Ik gebruikte hiervoor het zachtroze Tweed garen.
Ik haakte met een haaknaald nr. 10 in plaats van 8.
Zo kreeg ik mooie, grof haakwerk.
Een patroon was er niet echt.
Voor de werkwijze baseerde ik me op het patroon van de trui hierboven.
Alleen haakte ik steeds heen en weer in plaats van rond.
De mouwen maakte ik door vier rijen vasten te haken.
Nadien afwisselend: 2 rijen minderen, 1 rij vasten, 1 rij minderen, 1 rij vasten, 2 rijen minderen,...
Zo ging ik door tot mijn mouw de gewenste afmeting had.
Ik eindigde met een rij vasten en een ribbelboordje van 4 steken breed.

De volgende projectjes op het lijstje zijn sjaals en mutsen voor mijn kleine mannen.
De bollen wol liggen al klaar.
Verwacht dus over enkele weken een nieuwe haakupdate.
Heb jij zelf nog leuke patronen of tips? Steeds welkom!



Reacties