De boekenbeurs: boeken voor kinderen en ouders


Het jaarlijkse uitstapje naar de boekenbeurs is bij ons reeds achter de rug.
Voor het eerst met de kinderen.
Het is vooral een uitdaging geweest om de kinderen vrolijk te houden.
Het was erg druk (1 november) en warm.
Met een kinderwagen kun je tussen de meeste boekenstandjes ook niet lopen.
Vaak bleef er dus een van de ouders aan het begin van het standje staan en liep de andere snel door de gangen.
Een gemiste kans om zo'n beurs kindvriendelijk te maken.
De stand waar je bokes met choco kon kopen was dan weer wel een voltreffer voor onze kleine mannen (en mama ook).
Ook de stand van Clavis is een aanrader voor kinderen.
Jonah wou alvast niet meer vertrekken en nog meer kronen versieren.
We gingen naar huis met een selectie boeken voor kinderen en ouders.
Hieronder een overzichtje van de boeken die in onze boekenzak zaten.



Voor de kinderen:
'Het walvisje' (een gouden boekje): een klein boekje met vrolijke tekeningen uit de collectie van gouden boekjes. De tekst is volledig op rijm en dat werkt vooral bij onze jongste kerel aanstekelijk. Hij is net iets aandachtiger wanneer de woordjes rijmen.
Opstaan en kleertjes aan, Spiekpietje:  een vrolijk boekje om af te tellen naar de komst van Sint-Maarten. Jonah is al helemaal mee in het spiekpietjes verhaal. Dit kartonnen boekje is voor beide broers een aanrader. Het verhaal is kort en interactief. Ze helpen beiden met veel plezier meezoeken naar de kleertjes van spiekpietje.
'Hoeveel babypoesjes?' : een voorleesverhaal over dieren die op het punt staan om moeder te worden. Maar hoeveel baby's zitten er in hun buik? Dat ontdekken de kinderen wanneer ze het flapje omslaan. Ook dit boekje is helemaal op rijm geschreven.
'Poppy Penarie': na 'Orion en het donker' waren we al helemaal fan van Emma Yarlett en haar knotsgekke tekeningen. Poppy Penarie is opnieuw een voorleesboek vol vrolijke tekeningen, gekke personages en een fantasierijk verhaal. Ook voor mezelf als mama blijven het leuke verhaaltjes om voor te lezen. Ik ontdek vaak nog nieuwe, leuke elementen in de tekeningen waar ik om glimlach.
'Ik speel. Ik leer': een werkboek voor kleuters uit de reeks van uitgeverij Ballon Media. Jonah maakt thuis graag 'oefeningen' en dit  werkboek bevat een leuke mix van rekenen, logisch denken en schrijfspelletjes.



Voor mama en papa
'Honger!':  het nieuwe boek van Mme Zsazsa stond al op mijn verlanglijstje en nu is hij van mij. Recepten met groenten uit eigen hof, snel klaar en zonder ellenlange ingrediëntenlijst: daar ben ik fan van. Het is een vegetarisch kookboek maar wij voegen af en toe een stukje vlees toe. Anders overleeft manlief het niet.
'Gezond vegetarisch koken voor kids': een impulsaankoop maar het zag er allemaal zo lekker uit. Opnieuw met korte ingrediëntenlijstjes en producten die je in vrijwel iedere winkel kan vinden. De Popeyepannenkoeken staan volgende week alvast op het menu.
'Hersenschimmen': dit boek van Bernlef sprak me vooral aan door het thema. Het gaat over dementie en alle gevoelens en onvermijdelijkheden die daarmee gepaard gaan. Mijn man vroeg me of ik dit mezelf wel 'wou aandoen'. Ik verwacht geen vrolijke gevoel na het lezen van dit boek maar dat lijkt me geen noodzaak voor een goed boek.
'Handlettering (creatief werkschrift)': ik was al even op zoek naar een handletterboek waarin verschillende leuke alfabetten staan ter inspiratie. Dit boek is dus waar ik naar op zoek was. Mijn handgeletterde schriftjes en kaartjes zullen nog wat meer lettertypes bevatten.
'Versjes van Lars' en 'Heb lief': ik ben fan van Lars van der Werf. Tijdens de vorige editie van de boekenbeurs kocht ik een poëziebundel van Jaap Robben. Ik was tot dan toe niet echt fan van poëzie. Ik las denk ik te vaak de moeilijke, geknutselde gedichten die barsten van betekenis (die ik niet zag). Jaap Robben deed me weer wat verliefd worden op poëzie. Zo kwam ik bij de versjes van Lars terecht. Nu ben ik de trotse eigenaar van twee van zijn versbundels. Verwacht je aan versjes die lijken te vertellen wat jij voelt in een taal die danst, zwiert en vliegt.

Heel wat leesvoer dus voor de komende maanden.
Welke boeken kocht jij onlangs? Tips altijd welkom!




Reacties