Advent beleven met kinderen


Ineens zijn ze overal.
Kerstbomen, lichtjes, ijsberen en kerstmannen in verschillende soorten en maten.
Vanaf 1 december mag hij er komen, DE boom. Bij het begin van de advent want dan kan het aftellen en uitkijken naar kerst echt beginnen.

Samen met de kerstbomen duiken ook her en der mooie (vaak dure) adventskalenders op.
Gevuld met bier, schoonheidsproducten, speelgoed, chocolade,...
Je kan het zo gek niet bedenken of ze maken er een adventskalender van.
Het ene exemplaar al duurder dan de andere.
Ook ik stond reeds voor een exemplaar van Yves Rocher en had even de gedachte "DIE wil ik".
Maar draait het daar om?

Ik had als kind een papieren adventskalender samen met de doorsnee chocoladeversie.
Iedere dag een chocolaatje en een tekstje passend bij die dag.
Ik vond het een mooie manier om bewust af te tellen naar die dag.
Niet elke dag meer en meer krijgen maar aftellen naar die ene speciale dag waarop we heel veel krijgen (en voor mij persoonlijk niet alleen materieel).
Wil ik mijn kinderen en mijzelf dus steeds duurdere adventskalenders geven?
Zijn die dingen nodig om een mooie tijd te beleven met wat betekenis?

Voor ons gezin is het antwoord 'neen'.
We gaan het anders aanpakken dit jaar.
De kinderen krijgen de eenvoudige chocoladeversie van de adventskalender en hopelijk een kindvriendelijke papieren versie (tips welkom).
Die kalenders zetten we bij een grote, lege doos.
Elke dag kiezen we een item dat we weg geven en dat leggen we in de doos.
Dat kan gaan om speelgoed, voeding, kledij,...
Zo hebben we tegen kerstmis een mooi pakket dat we aan een organisatie kunnen schenken die het nodig heeft.
We willen de advent beleven als een periode van aftellen naar een mooi moment en niet alleen krijgen maar ook geven aan iemand anders.
Wij kijken alvast uit naar kerstmis.

Jij ook?
Hoe tellen jullie af?


Reacties

Een reactie posten

Reactie