Een kleuter en de tablet


"Mama mag ik even op de tablet spelen?"
Daar was de vraag.
We hebben al even een tablet maar voorlopig bleef die volledig buiten beeld.
Wij gebruikten hem niet veel en Jonah vroeg er ook niet naar.
De tablet bleef dus gewoon in de kast.
Tot Jonah de vraag stelde.
Na wat overleg tussen mama en papa stemden we toe.
Jonah mag nu iedere avond vlak na het eten een kwartiertje op de tablet.

Maar welk spelletje?
Deze mama ging op zoek naar enkele leuke, kindvriendelijke apps waarbij hij geen onverwachte aankopen kon doen.
Jonah keek ondertussen mee.
Zo kwam ook de app van 'My little petshop' voorbij.
Of die er ook op mocht, vroeg Jonah.
Ik installeerde de app naast de Kid'i app, Lego Junior creators en de Jokie app.
De laatste drie apps zijn echt aanraders.
Ook al merk je dat de Lego app ontwikkelt is om jongeren warm te maken voor Lego.
Toch blijft het een kleutervriendelijke app zonder valkuilen om mama's bankrekening te plunderen.
Ook de Jokie app is heel kindvriendelijk en legt je kind duidelijk uit wat hij/zij moet doen.
Van de Kid'i app waren we al een tijdje fan en dat blijft ook zo.
Een leuke aanvulling op de Doremi boekjes waarmee je kind vaak werkt in de klas.
Ik toonde Jonah hoe alle app's werkten en bleef steeds in de buurt om hem te helpen waar nodig.
Na een weekje ging alles vlot.
Ik was me van geen kwaad bewust tot Jonah in de auto plots zei:
"Mama, we moeten allemaal zoveel mogelijk centjes verdienen. Altijd meer en meer en dan steeds meer huizen bouwen. Dat is heel goed he!"
Ik schrok.

Dat is dus allesbehalve de boodschap die ik mijn kinderen wil meegeven.
En ook absoluut niet de manier hoe mama en papa in het leven staan.
Eerder het tegenovergestelde.
Ik besefte dat hij deze 'wijze' lessen had getrokken uit het spelen van de 'My little petshop' app.
Ik had de app niet genoeg gekaderd.
En dit spel was inderdaad zo ontwikkelt om steeds meer en meer te willen.
Terwijl wij Jonah net willen aantonen dat zoiets niet hoeft.
Dat je met weinig ook gelukkig kan zijn en dat geluk niet te vinden is in een groot bedrag met veel cijfers op je bankrekening.
Een eerste wijze les voor mama dus in de wijde wereld van de tablet en kinderen.
Alles voldoende kaderen en uitleg geven, is nodig.

Jonah mag nog steeds op de app spelen.
Ik wil hem niet weghouden van andere denkpatronen.
Alleen zit ik nu naast hem.
Een beetje zoals Japie Krekel in Pinokkio.
Proberen een geweten te zijn en mijn zoon wat helpen sturen.
Of toch op zijn minst proberen hem onze waarden in het leven te tonen.





Reacties