Vaderdag


De titel van mijn blog is "Audrey & drie kerels".
Hij gaat dan ook over het leven met drie mannen in huis: mijn zonen en mijn man.
Nu gaat het hier heel vaak over de twee kleinste kerels.
Daar draait namelijk het grootste deel van ons leven rond.
Tijd om het dus even over die derde, grote kerel te hebben.

Zondag is het namelijk vaderdag en ik heb hier een uitstekend exemplaar in huis.
Zo eentje die de hele dag kan spelen met de kinderen zonder dat ze zich een seconde vervelen.
Terwijl mama met de duploblokken vaak een doorsnee, bescheiden Vlaamse woning bouwt, maakt papa de gekste raketten, torens en riante villa's.

Een stressbestendige papa die na de twintigste huilbui om een druif nog steeds niet ontploft.
Ondertussen staat mama al achter een hoekje de helft van haar T-shirt op te eten en is ze een zenuwinzinking nabij.
Die zen-mentaliteit, daar kan mama nog wat van leren.

Hij beschikt ook over een grote portie relativeringsvermogen.
Mama denkt bij iedere val dat de kinderen naar het ziekenhuis moeten of ziet op iedere speeltuin potentieel, levensbedreigend gevaar.
Dan helpt papa, de relativeringsheld, me even zodat deze moederkloek haar kuikens toch niet teveel verstikt onder haar vleugels

Daarnaast beschikt de vader van mijn kleine kerels over een opmerkelijk, ruimdenkend stijlgevoel.
Een trui met strepen op een broek met ruitjes, geen probleem! Een gele T-shirt met een groene gilet op een felblauwe broek, een nieuwe modetrend is geboren
Af en toe moet mama ingrijpen wegens een te hoog clown - gehalte maar over het algemeen zijn de outfitkeuzes van mijn man aanvaardbaar.
En ach, je kan niet overal goed in zijn.

We hebben hier een vader uit de duizend in huis.
Een superheld waar de kinderen naar opkijken.
Ze vliegen hem letterlijk in de armen wanneer hij thuiskomt.
Jonah kijkt naar hem op en kopieert alles wat hij doet.
Eli wil vaak alleen door hem getroost worden.

Een trooster, knuffelaar, superheld, modegoeroe, creatieve speelvogel, relativeringsexpert, chef-kok,...
Leve de vaders
En vooral: leve het exemplaar dat ik in huis heb.
Want dat is er eentje om te koesteren.


Hoe zetten jullie komende zondag vader in de bloemetjes?


Reacties