Maar wat als je één ding moet kiezen?

Ik volg sinds kort een opleiding tot vertrouwenspersoon.
Een  nieuwe uitdaging en kans die ik met beide handen grijp.
De opleiding is best wel intensief.
Daar is de cursus van 300 pagina's het mooiste bewijs van.
Maar wat we leren spreekt me enorm aan.
Het gericht vragen stellen, bemiddelen en luisteren zijn echte handvaten voor op het werk... en thuis!
Want zei de lesgeefster: "Sommige zaken kunnen jullie perfect toepassen op jullie kinderen".
Mijn aandacht werd er alleen maar door verscherpt.

De voorbije lesdag mocht ik mijn droomhuis beschrijven terwijl mijn medecursist me verdiepende vragen moest stellen.
Die opdracht was me op het lijf geschreven want dat droomhuis daar heb ik wel al vaak over nagedacht.
Nu de verbouwingen steeds dichterbij komen droom ik daar steeds meer over.
Ik praatte en beschreef uitvoerig mijn droomhuis.
Het grote huis met aparte kamers voor iedereen, een grote badkamer, de open keuken, veel ruimte, een muziekkamer voor mijn man, een hobbyruimte voor mij,...
Zo ging ik maar door want mijn droombudget is oneindig natuurlijk.
Mijn medecursist stelde af en toe wat verduidelijkingsvragen.
En toen vroeg hij me:
"En wat als je één ding zou moeten kiezen? Wat zou het dan zijn?"

Een vraag die ik niet had verwacht.
Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor de open keuken gaan.
Een plaats waar je samen eet, kookt en leeft.
"Wat je eerst opsomde", zei hij, "waren de individuele ruimtes. Waarom?"
Dat waren de juiste vragen op het juiste moment.
Want ik had een slechte nacht achter de rug, eigenlijk 5 slechte dagen met zieke kindjes in huis en snakte naar wat persoonlijke ruimte.
Maar als ik echt moet kiezen dan ben ik het liefst samen met mijn gezin en familie.
Daar voel ik me het best, ook al is het niet steeds makkelijk.
Daar wil ik zijn.

Toen ik naar huis ging, vond ik het niet meer zo erg dat ik geen multimiljonair ben.
Laat dat zwembad maar.
Geef mij nu maar mijn kleine badkamer die mijn zoontjes helemaal onder water zetten.
Dat is bijna hetzelfde.




Reacties