Over kleine en grote gelukjes

Ik werd door een collega van me, Thijs, uitgedaagd voor een blogchallenge.
Eentje over geluk.
Geluk is nog zo mooi wanneer je het deelt met anderen.
Binnenkort is er ook een app 'De gelukszaaiers' die mensen aanspoort om geluk met elkaar te delen. Om samen iets te doen waarvan je een lach op je gezicht krijgt. Neem zeker eens een kijkje!
En dat is ook de bedoeling van deze blogchallenge.
Ik krijg 6 geluksvragen voorgeschoteld om na te denken over geluk en zo ook al een beetje geluk te verspreiden.
Doe jij ook mee?

Ben je zelf soms eens op zoek naar wat meer geluk?
Soms wel. Als de wereld even somber lijkt of ik iets ergs in de media zie. Of wanneer mijn dagen een beetje grijzer zijn omdat de kinderen terug ziek zijn en zeuren en absoluut niet luisteren.Of wanneer mijn trein stilvalt en nadien ook de tram vertraging heeft. Zo op die momenten dat het even allemaal tegen lijkt te gaan, zoek ik iets waar ik terug vrolijk, gelukkig van kan worden. Maar ik probeer er geen eindeloze zoektocht van te maken. Altijd gelukkig zijn lijkt me ook maar niets. Pas door die dalmomenten leer je die mooie kleine en grote geluksmomenten ten volle te waarderen.

Wat maakt jou gelukkig? 
Dat waar ik het meeste foto's over post en waar mijn hart van overstroomt. Mijn gezin, familie, vrienden en alle mensen die ik een warm hart toedraag. Tijd doorbrengen met hen maakt me intens gelukkig. Het moeten geen grote reizen zijn of dure dagtrips. Samen eten, gezelschapsspelletjes spelen of samen televisie kijken kan me oprecht gelukkig maken. Of kleine dingetjes, gestolen momentjes zoals iets lekkers eten, onverwacht eens kunnen uitslapen, een vriendin die op bezoek komt,.... Meer heeft een mens vaak niet nodig.


Maak jij anderen al eens gelukkig en op welke manier doe je dat dan? 
Eigenlijk staat mijn leven deels in het teken van anderen gelukkig maken. Mijn twee zonen en man gelukkig zien, maakt mij heel gelukkig. Het voelt een deeltje als mijn verantwoordelijkheid.  Hen gelukkig maken doe ik door voor hen te zorgen, lekker te koken, een uitstapje te maken, iets kleins met hen te knutselen, s' avonds na het werk even knuffeltijd te voorzien,...  Daarnaast kan ik er echt van genieten om iets voor anderen te doen, ook voor onbekenden. Zoals rechtstaan in de bus of iemand de weg wijzen. Ook klaarstaan voor vrienden en familie maakt me gelukkig. En me inzetten op het werk en na afloop van een activiteit alle jongeren tevreden naar huis zien vertrekken, dat ken me echt een overweldigend geluksgevoel geven.

Wat ga jij doen om jezelf/anderen gelukkiger te maken?
Om mezelf gelukkig te maken, ga ik mezelf meer rustmomentjes gunnen. Kleine momenten om dingen te doen die me energie geven.  Anderen gelukkig maken wil ik blijven doen door er voor hen te zijn, klaar te staan wanneer nodig. Door samen iets leuks te doen, te koken,... of vrienden uitnodigen voor een spelletjesavond. En vooral door anderen te helpen waar we kunnen

Als je één boek of film over geluk zou mogen aanraden aan de gelukszaaiers, welke zou dat dan zijn? 
Een echt boek enkel en alleen over geluk las ik nog niet. Wel lees ik vaak in Flow magazine waar ik veel input uit haal. Maar er zijn wel verhalen die me met een andere bril naar geluk doen kijken of me nog meer doen waarderen wat ik heb. Zoals het boek 'Aan het einde van het alfabet' van CS Richardson of 'The accidental' van Ali Smith. Op mijn verlanglijstje staat ook nog het 'The tiny book of tiny pleasures', een klein boekje vol kleine gelukjes.

Op welke drie blogs zou je graag wat geluk zaaien? 
Ik zou graag wat geluk zaaien op de blog van Ilse: Kreanimo, met haar leuke creatieve ideetjes brengt ze me vaak aan het glimlachen. Ook de blog 'Kleine gelukjes' lijkt me een ideale kandidaat voor deze challenge! En last but not least, een andere blog waar ik inspiratie uit haal 'Galabria'.

Reacties

Een reactie posten

Reactie