Die kinderen toch de dag van vandaag...

Ik stond op de trein te wachten.
En plots waren ze daar, die woorden.
De mevrouw op het perron zei ze luid en duidelijk.
"Die kinderen toch de dag van vandaag..."
In alle eerlijkheid, mijn haar gaat recht staan als een zin met die woorden begint.
Meestal volgt er dan een torenhoog cliché:
- ze zitten zoveel op hun gsm
- veel te veel tijd op een ipad
- ze lopen nooit eens buiten
- ze zijn steeds wilder
- ze zijn onbeleefd
-....

Ik word daar  een klein beetje nerveus van.
Ik geef niet zo gauw mijn mening.
Ik denk namelijk dat de wereld geen betere plek is door overal je mening te strooien.
Ik observeer en overdenk liever alles een paar keer.

Maar dan moet ik toch even op mijn tanden bijten.
Ik denk niet dat het probleem bij onze kinderen zit.
Ik denk dat wij als maatschappij hier een grote rol in spelen.
Ook ik als moeder.

Wat krijgen onze kinderen namelijk te zien?
Zitten we zelf ook aan tafel op onze smartphone?
Of zijn we steeds bezig foto's te nemen met onze Iphone?
Spelen we een spel of zoeken we iets op onze tablet?
En hoe vaak doen we dat dan per dag?
Als je een doorsnee restaurant binnen wandelt dan zitten er heel wat mensen naar hun tafeltje te kijken.
Niet naar hun gesprekspartner maar naar hun gsm.
En dan vinden we het vreemd als een kind op een tablet zit.

Op televisie, in kranten, op social media,... overal lees je mensen die ongezouten hun woorden de wereld insturen.
Ik vraag me soms af welk voorbeeld we hier tonen aan onze kinderen.
Willen we hen leren dat ze met woorden moeten kwetsen?
Dat ze alles zomaar moeten rondstrooien zonder na te denken over de effecten.
Of willen we hen leren om een genuanceerde mening te vormen over een probleem of onderwerp?
We schrikken van de mondigheid van jonge mensen vandaag.
Toch is dit slechts een weerspiegeling van onze maatschappij.
We doen namelijk net hetzelfde.

Vereng dus het probleem niet alleen tot onze kinderen.
Maar kijk eerst eens naar jezelf en rondom jou.
Kinderen gaan hier niet alleen in de fout.
Ze doen vaak gewoon wat alle anderen doen.
Je kan daar als ouder tegengewicht  bieden.
Maar je hebt steun nodig en goede voorbeelden.
Ik denk dat we ons daar bewuster van moeten worden.

Computer en gsm uit dus voor vandaag.
Tijd om buiten te gaan spelen.



Reacties