De meest gebruikte quotes als mama

Ik ben nu al even mama van mijn twee kerels.
Dat zorgde al voor heel veel mooie en minder mooie momenten.
En ook voor patronen en gewoontes in ons leven.
Het viel me onlangs op hoe vaak ik sommige woorden of zinnen gebruik.
Zinnen en woorden die ik vroeger niet zoveel zei maar nu soms tot vervelens toe moet herhalen.

  • 'Neen': Het meest gebruikte woordje in ons huis nu. Eli is volop bezig met het aftasten van zijn grenzen. Iedere keer als hij dus iets doet wat niet mag, moeten we 'neen' zeggen. En helaas is dat meer dan dat we 'ja' zeggen. Zijn die grenzen dan niet gemaakt om ze te proberen verleggen?
  • 'Daarom': Jonah zit in de fase van de honderdduizend vragen. Meestal kan ik een zinnig antwoord geven. Maar soms blijft hij gewoon vragen stellen tot ik zeg 'Daarom'. Om dan de vraag "Maar waarom daarom?" te krijgen. Aaaaaaaaah!
  • 'Ik heb maar twee handen': Kinderen, of toch die van mij, denken dat mama alles tegelijk kan. En koken en Eli troosten en Jonah helpen op het potje. Helaas is mama geen achtarmig, multitaskend superwezen. Ik zeg dus vaak 'Nu kan ik echt geen appel schillen. Mama heeft maar twee handen'
  • 'Het is nog veel te vroeg': Iedere ochtend zeg ik dit zinnetje als Jonah om 6 uur roept 'mama, ik ben wakker!' Dankzij een wekker is het nu soms al half zeven maar het blijft toch vroeg op een zondagochtend.
  • 'Probeer toch eerst eens': Jonah lust niets meer of toch dat zegt hij. Zaken die hij tot enkele maanden geleden graag at, zijn nu plots niet meer lekker. Om helemaal gek van te worden. We moeten hem dus vaak overtuigen om enkele happen te proeven. Na enkele happen zegt hij dan meestal "Hmmm, dat is nog lekker".
  • 'Geduld': Iets wat kinderen niet echt hebben. Als ik dus plots tijdens het afwassen een boterham moet smeren omdat ze zo'n honger hebben, moeten ze geduld hebben. Een hele uitdaging.
  • 'Ik zie je graag': Ik zeg het misschien teveel. Alhoewel kan je zoiets teveel zeggen. Elke keer als ik voel dat mijn hart gaat ontploffen omdat ze toch wel heel lief zijn. Dan zeg ik het tegen mijn drie mannen. Gewoon zodat ze weten dat ze heel graag gezien zijn.

Herken jij woorden/zinnen of heb je aanvullingen? Ik hoor ze heel graag :-)!



Reacties

  1. Mijn kleine meid is nog maar een maandje oud en toch wordt hier al vaak gezegd: mama is bezig, als in: ik ben bezig om in jouw behoefte te voorzien (meestal eten dus).
    Die andere zinnen komen vast nog wel ��

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Reactie