Speltwafeltjes

Ik heb een grote voorliefde voor bakken (voor wie het nog niet had gemerkt).
Vooral als wat je bakt sneller in de mondjes van mijn drie kerels verdwijnt dan ik ze kan bakken.
Zo ging het met deze speltwafeltjes.
Het was een probeersel om bewaarwafeltjes met speltbloem te maken.
Iedere keer als ik nieuwe exemplaren bakte, was mijn bord 5 minuutjes nadien terug leeg.
Een succes dus.
We hielden er voor vrienden ook een echte wafelparty mee.
De wafeltjes konden versierd worden met slagroom, chocoladesaus, bosbessen, frambozen, smarties,...
Je kan het recept voor de wafeltjes hieronder vinden.

Ingrediënten:
250 gr. speltbloem
60 gr. kokosolie
3 eetlepels vanillesuiker
3 eetlepels agavesiroop
15 druppels vanille essence
4 eieren
1 scheutje melk
zonnebloemolie

Aan de slag:
1. Verwarm je wafelijzer voor (op stand 3).
2. Smelt de kokosolie en laat even afkoelen. Voeg de suiker, de vanille essence en agavesiroop toe en klop op.
3. Voeg twee eieren toe en klop opnieuw op.
4. Roer de helft van de bloem onder het beslag.
5. Voeg nu opnieuw twee eieren toe en een scheutje melk. Roer goed.
6. Voeg nu de andere helft van de bloem toe en roer goed tot een homogeen, dik beslag.
7. Vet het wafelijzer in met zonnebloemolie.
8. Schep een eetlepel deeg op het wafelijzer.
9. Bak de wafeltjes 3 tot 5 minuten tot zo mooi bruin zijn en laat afkoelen.

Enkele tips:
- Bewaar de wafeltjes in een goed afsloten doos. Je kan ze een vijftal dagen bewaren.
- Ook warm zijn de wafeltjes lekker ;-)
- Ik maakte ook een variant met dadels. Ik sneed dadels in kleine stukjes en roerde deze onder het beslag. Een echte aanrader volgens deze dadelfan!







Reacties