Lichtmis

Morgen is het lichtmis.
En er is geen vrouwke zo arm of ze maakt haar panneke warm.
Dus dit vrouwtje ook.
Tot grote vreugde van mijn drie kerels.
Want hier bakken we regelmatig wel pannenkoeken.
Altijd feest!

Hieronder het recept voor pannenkoeken dat ik steeds gebruik.

Ingrediënten (voor 8 pannenkoeken):
20 gr. vanillesuiker
4 eieren
5 dl. melk
200 gr. bloem
1 grote eetlepel zonnebloemolie
snuifje zout

Aan de slag: 
1. Doe de eieren samen met de suiker en het snuifje zout in een kom en klop het mengsel luchtig op.
2. Voeg de melk toe en roer tot alles goed gemengd is.
3.  Zeef de bloem in het beslag en klop alles tot een mooi vloeiend beslag.
4. Roer op het einde een grote eetlepel zonnebloemolie door het beslag. Dit zorgt ervoor dat je pannenkoek niet aan de pan blijft kleven.
5. Laat een klontje boter smelten in een (koeken)pan. Bak de pannenkoek aan beide zijden mooi goudbruin.

Variatie:
- Ik ben zelf fan van pannenkoeken met rozijnen of appeltjes. Voor de rozijnenpannenkoek roer ik een handvol (hele grote hand vol) door het beslag. Als ik pannenkoeken met appeltjes maak, snij ik een appel in heel dunne schijfjes. Giet mijn beslag op de pan en duw de schijfjes er in tot ze bedekt zijn met beslag.

Eet smakelijk!


 

Reacties