Bakken met kinderen

Je hebt het al gemerkt, hier in huis bakken we graag.
Ik heb een heel arsenaal aan bakboeken in de boekenkast staan.
Ook Jonah helpt mama graag mee bij het bakken.
Al dat bakplezier levert niet alleen veel pret en smulplezier.
Ik leerde ondertussen ook wat je wel en niet mag doen als je bakt met kleine kerels.
Hieronder enkele tips:


  • Bak nooit samen met je kinderen als je net gepoetst hebt of belangrijk bezoek krijgt. De kans dat je kind zijn kleine handje in de kom bloem ploft is groot. 
  • Zet alle ingrediënten klaar in kommetjes, netjes afgewogen. Zo moet je zelf niet beginnen zoeken naar alle ingrediënten terwijl je kleine bakker alles door elkaar gooit.
  • Zorg ervoor dat je het recept al eens gelezen hebt voor je begint. Zo vermijd je vragen als "mama, wat nu?" of "mama, duurt het nog lang?"
  • Kies voor een recept waarbij je 'snel' een resultaat hebt. Zeker bij de allerkleinsten is dit van belang. Een koekjesdeeg dat  twee uur moet rusten in de koelkast lijkt voor kleine kindjes een eeuwigheid te duren.
  • Versieren, deeg kneden en ingrediënten door elkaar roeren zijn de top drie activiteiten van mijn kleine kerel tijdens het bakken. Ik zorg dus zeker dat hij bij deze taken kan helpen.
  • Maak niets dat je kindjes zelf niet lusten. Niets zo jammer als helpen en het zelf niet kunnen opeten. Ook grote mensen kunnen dit beamen.
  • Mijn kleine kerel heeft zijn eigen schort en ovenwanten. Zo voelt hij zich helemaal een kleine chef. Net zoals mama.
  • Een kleine deegrol is ook altijd een aanrader. Ik heb het een keer geprobeerd met een grote deegrol maar daar kon mijn kleine chef niet mee werken.
  • Tijd om alles uit de oven te halen? Dan laat ik Jonah altijd even in een andere kamer of gedeelte van de kamer wachten. Uit veiligheidsoverwegingen.
  • Zelf nog tips? Aarzel niet om te reageren! 


De komende periode zet ik regelmatig nog een receptje op de blog.
Ik heb nog steeds niet het perfecte bakboek voor kinderen gevonden.
Maar voor 'grote mensen' heb ik wel een absolute favoriet.
Als je een bakboek in huis wil halen, kies dan voor 'Bakboek' van Eric Van den Hende en andere lesgevers aan het Piva.
Een duidelijk boek met heel veel foto's en alle klassiekers staan er in.
Mijn boek is ondertussen al versleten en vol deegvlekken.
Het is het eerste boek dat uit de kast komt als ik aan de slag ga.
Een echte aanrader voor de hobbybakker.

Reacties