Pastéis de nata

Voor het oudejaarsavondfeest met vrienden maken wij het dessert.
Een grote taart bakken doe ik het liefst.
Maar na zo drie gangen heb je meestal niet veel ruimte meer voor nog een groot stuk taart.
Op zoek naar iets klein dus om met een tasje koffie of thee te eten.

Tijdens ons laatste uitstapje naar Gent gingen we langs bij Berluso.
Mijn tram naar het werk gaat er iedere dag voorbij en ik wou er al eventjes langs gaan.
De affiches met de pastéis de nata riepen gewoon op mij.
En ze waren echt heerlijk!


Zo'n kleine pastel de nata leek ons ideaal om 2016 af te sluiten.
Dus ga ik een poging doen om ze zelf te maken.
(Even naar Gent op en af is jammer genoeg geen optie. Anders hadden we ze afgehaald bij Berluso.)
Het lijkt me niet zo heel veel werk (als je zelf bladerdeeg koopt).
Alleen zijn er verschillende recepten in omloop.
Met room, zonder room, veel eieren, ....
Ik heb geen idee wat het officiële Portugese recept is.

Ik ga voor het recept van Libelle Lekker met weinig room en veel eieren.
Geen idee niet of het het origineel zal benaderen maar wie niet waagt...

En daar zijn dus de eerste pastéis de nata.
Ze zijn lekker en benaderen het origineel.
Maar ik doe volgende keer wel een aantal zaken anders:

  • 50 gram minder suiker. Ik vind ze te zoet. Met 150 gram suiker heb je ook al ruim voldoende.
  • Ik voegde een vanillestokje toe dat ik liet meekoken met de melk. Dit doe ik volgende keer opnieuw. Zo krijg je een lekkere vanillesmaak.
  • Het melkmengsel nog iets meer laten afkoelen voor ik het eimengsel toevoeg. 
  • In ieder cakevormpje een stukje bakpapier leggen. Het was nu een heel gepruts om iedere pastel eruit te krijgen.

 










Waar liet ik mijn kleine man bij helpen?
  • Alle ingrediënten in de pan gieten
  • Het uitsteken van het bladerdeeg om in de vormpjes te gieten.
  • Het mengen van de melk en maïzena
  • Het loskloppen van het ei
  • Het toevoegen van de kaneel

En nu is het etenstijd.
Met wat poedersuiker en een snuifje kaneel erbij.
Op het nieuwe jaar!
Smakelijk!






Reacties

Een reactie posten

Reactie