Workshop in geduld

Ik volgde recent twee creatieve workshops bij De Banier.
Ik was de laatste tijd wat teveel mama en werkmens.
Deze mama moest even haar creatief ei kwijt.
Ik volgde de workshop 'Kalligrafie quotes' en 'Hot Pot '.
Tegen mijn verwachtingen in heeft de tweede workshop me het meest verrast.


Glas
De workshop werd gegeven door een man.
Hij gaf bij de start al aan dat hij dus ook zijn uitleg zou geven zoals een man.
De technische details eerst.
Terwijl ik ook eerder de persoon ben die graag wat prutst en zoekt bij een creatieve techniek.
We kregen een heleboel informatie over glas.
De massa, hoe glas smelt, de spanning in het glas, het belang van het afkoelen,...
De mevrouw naast mij zuchtte.
Ook mijn zin in de workshop zakte even in mijn schoenen.
Ik voelde me terug even op de middelbare school.
Dit zou niets voor mij zijn.
Toen ook nog eens duidelijk werd dat het hele proces heel veel tijd in beslag nam, wist ik het bijna zeker.
Ik zat op de verkeerde plek.

Ongeduldig
Ik kan namelijk heel ongeduldig zijn.
Het liefst gaan de zaken vooruit.
Ik zie graag resultaat.
En als ik naar een workshop ga, wil ik liefst met een aantal afgewerkte items naar huis trekken.
Ik heb thuis twee kinderen rond lopen dus geen tijd om nog iets af te werken daar.
We stapelden onze stukjes glas, plaatsten ze in de Hot Pot en in de microgolfoven.
Om de tien minuten moet je de stand van de microgolfoven een gradatie hoger zetten.
Je moet dus continu bij de microgolfoven zitten.
Wachtend tot je een rood gloeilichtje ziet.
Dan is het glas mooi samengesmolten.
Je krijgt je creatie even roodgloeiend te zien.
Nadien moet de Hot Pot er weer over en moet je uren wachten.
Tot alles is afgekoeld.
Anders verstoor je het proces van het glas.
Dan kan het juweel breken.
Ik moet dus (zo leek het even in mijn ogen) een eeuwigheid wachten voor mijn juweel klaar is.

Rust
Tot ik voor het eerst voor die microgolfoven zat.
Dat rustig wachten, kijken in de microgolfoven, ...
Alles om het glas te respecteren.
Eigenlijk werk je echt mee met het glas.
Het glas heeft zijn eigen wil en dat moet je aanvaarden .
Je kan het niet dwingen om sneller af te koelen.
Anders barst het.
Dus moet je geduld hebben, veel geduld.
Het glas respecteren.
En als je veel geduld hebt en meewerkt met het glas...
dan krijg je een heel mooi resultaat.


Ik heb nog nooit zoveel plezier gehad aan geduldig zijn.
Misschien toch maar eens beginnen sparen om zo'n Hot Pot in huis te halen.



Reacties

  1. Dat klinkt net als leren mediteren. Eerst denk je ook : wat zit ik hier in hemelsnaam te doen, maar het resultaat van stil zijn, verbaasd je. Telkens weer :-)
    Mooi dat zoiets kleins als een workshop je zoveel kan brengen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Reactie