De expert


Grote broer is een echte expert aan het worden in het uitstellen.
Of het nu gaat om het uitstellen van het moment om te gaan slaap of het naar school gaan.
Hij beschikt over een oneindig arsenaal aan trucjes, vragen en excuses.
De ene al wat makkelijker te weigeren dan de andere.
Een kleine greep uit het lijstje:

  • "Mama, ik moet nog eens drinken" - Een basisbehoefte. Daar kan je moeilijk 'nee' op zeggen. Behalve na 3 keer. Het is geen visje.
  • "Mama, krijg ik nog een knuffel" - Hoe kan je dat nu weigeren?
  • "Mama, krijg ik nog een dikke kus" - Tja, dan zwijmel ik. En ook na "Nee, mama nog een dikkere kus" kan ik moeilijk weigeren. 
  • "Mama, ik hoor iets" - Bij het gaan slapen is grote broer altijd even bang. Geruststellen dan maar, "Het is de oude verwarmingsinstallatie.". Het voordeel van oudere huizen, die piepen en kraken langs alle kanten.
  • "Mama, ik moet pipi doen" - 'Joepie, eindelijk! Hij zegt het zelf.', denk je de eerste keer. Tot ze proberen er een spelletje van te maken.
  • "Mama, nog een verhaaltje" - Ik lees graag voor. Maar na twee keer 'Belle Beer' heb ik het wel gehad voor 1 avond. Ik weet na 60 keer hetzelfde boekje lezen al hoe het afloopt.
  • "Mama, ik heb honger" - 'Nog!' denk je dan in jezelf nadat grote broer al een halve kast heeft leeggegeten.
  • "Mama, ik heb op school vandaag geknutseld en..." - Natuurlijk begint hij nu, vlak voor het slapen gaan of vertrek, zijn dag te vertellen. Terwijl je na school op de vraag "Wat heb je gedaan vandaag?" enkel het antwoord "Niets!" kreeg.
  • ...

Ik zou nog een heel eindje kunnen doorgaan want hij heeft een hele grote doos met trucjes, redenen,...
De ene al wat beter dan de andere.
En mama?
Die is stilletjes aan een expert aan het worden in geduld en rustig blijven.
Ieder zijn expertise.


Reacties