Poging tot gezond

De laatste tijd slaan ze je op televisie, in magazines, winkels,... om de oren met 'gezonde voeding'.
De resem producten is eindeloos en alles lijkt om te duurder.
Ik probeer mezelf niet te laten gek maken door de 'gezondheidsrage'.
We proberen met het gezin een balans te zoeken tussen gezond en 'zondigen'.
Ik kook zelf eigenlijk niet zo graag. Bakken met plezier  maar koken, nee bedankt.
Dat liet ik tot voor kort liever aan mijn man over.
Tot we de boeken van Sandra Bekkari in huis haalden: 'Nooit meer diëten'
De kerels lusten de meeste recepten en mij kookkunsten lukten!

Nu mijn zelfvertrouwen op het vlak van koken een beetje is opgekrikt, ben ik ook terug aan het bakken geslaan.
Ik maakte onlangs een 'gezondere' versie van een rabarbertaart. Een aanrader met een portie ongezonde slagroom of ijs erbij.
En de taartbodem kan je ook als havermoutkoekje opeten.

Rabarbertaart


Ingrediënten:

150 gr. speltbloem
60 gr. havervlokken
1 ei
2 tl. kaneel
3 grote el. kokosolie
70 gr. agavesiroop
300 gr. rabarber
2 el. honing

1. Verwarm de oven voor op 170 graden. Meng de bloem met de havervlokken, de kokosolie (snel even smelten voor je deze toevoegt) de agavesiroop, het ei en 1 tl. kaneel. Meng en kneed tot een homogeen deeg.

2. Neem een kleine springvorm. Vet de vorm in met wat kokosolie (ik gebruik hiervoor de restjes olie die nog aan mijn lepel hangen). Duw het deeg mooi plat tegen de onderkant (een dikke cm deeg overal is voldoende) en de zijkanten van de springvorm.

3. Snij de rabarber in kleine blokjes, meng deze met de honing en kaneel, naar smaak. Verdeel dit mengsel netjes over de bodem.

4. Bak de taart 20 min. in de oven, tot het deeg goudgeel kleurt. Laat de taart volledig afkoelen voor je ze voorzichtig uit de vorm haalt.

5. Serveer met een toef slagroom of bol ijs.



Reacties