Confituurtijd


Eindelijk is de rabarber uit onze tuin dik genoeg om te oogsten.
Tijd voor de eerste potten confituur.
Niets leuker dan experimenteren met recepten.
Het liefst met alles wat in onze tuin groeit.




Het traditionele recept dat ik gebruik:

500 gr. rabarber
500 gr. confituursuiker
1 vanillestokje

Snij de rabarber heel fijn. 
Daarna doe ik hem in een pot met de confituursuiker en laat alles twee uurtjes staan.
Snij het vanillestokje in twee, haal het merg eruit en voeg het stokje + merg toe aan het rabarbermengsel.
Breng het geheel aan de kook.
Test op een klein bordje of het mengsel stevig genoeg is.
Als de confituur stevig genoeg is, schep je het schuim van de confituur.
Nu is hij klaar om in mooie potten te gieten.

Ik gebruik dit recept al enkele jaren.
Liefst met  rabarber van de eerste oogst.

Maar onlangs kwam ik een recept van madame confituur tegen:
rabarberconfituur met rozemarijn.
Het klinkt gek maar is heel lekker.
De eerste portie met citroen was wat te zuur voor mijn mannen.
Ik heb bij de volgende lading de citroen vervangen door rode besjes uit eigen tuin.
Net iets zoeter en een mooie rode kleur.
Een echte aanrader.


Reacties